Pocta Josefu Sukovi

Kdy: 30.06.2017 19:30, Kde: Maškarní sál

GUARNERI TRIO

  • Čeněk Pavlík housle
  • Marek Jerie violoncello
  • Ivan Klánský klavír 

Josef Suk (1874–1935)       

  • Elegie pro klavír, housle a violoncello op. 23
  • Elegy for piano, violin and cello, Op. 23

Bedřich Smetana (1824–1884)

  • Trio g moll pro klavír, housle a violoncello op. 15
  • Piano Trio in G minor, Op. 15
  • I. Moderato assai
  • II. Allegro ma non agitato
  • III. Finale. Presto

Antonín Dvořák (1841–1904)

  • Dumky pro klavírní trio op. 90, B 166
  • Dumky for PianoTrio, Op. 90, B 166
  • I. Lento maestoso
  • II. Poco adagio
  • III. Andante
  • IV. Andante moderato quasi tempo di marcia
  • V. Allegro
  • VI. Lento maestoso

Elegie „Pod dojmem Zeyerova Vyšehradu“ op. 23 Josefa Suka (1874–1935) vznikla v dubnu 1902, původně pro housle, violoncello, smyčcové kvarteto, harmonium a harfu. V této podobě byla skladba provedena 31. června a 1. července 1902 v letohrádku královny Anny na Pražském hradě při pietní vzpomínce k 1. výročí úmrtí Julia Zeyera (1841–1901) jako hudba k živému obrazu podle Zeyerovy stejnojmenné epické básně. Suk skladbu vzápětí upravil pro klavírní trio a takto byla skladba rovněž vydána tiskem se stejným opusovým číslem. Skladba o více než deset let mladší než klavírní trio, jasně prozrazuje pokrok v Sukově hudební řeči: je zde především ona typicky sukovská chromatická harmonie.

Bedřichu Smetanovi (1824–1884) bylo jedenatřicet let, když složil svou první komorní skladbu – Trio g moll op. 15. Dílo má tragickou příchuť, neboť je psáno pod vlivem smutné události ve skladatelově rodině: 6. září 1855 zemřela Smetanovým čtyřletá dcerka Bedřiška, mimořádně hudebně nadané děcko – odtud i osobní, vyhroceně intimní ráz díla. První provedení 3. prosince se skladatelem u klavíru proto vyznělo v kritickém hodnocení rozporně. V roce 1857 Smetana po připomínkách Franze Liszta skladbu podstatně přepracoval. Trio g moll představuje v české hudební produkci své doby výrazný čin svou moderní stylovou orientací a patří spolu s Dvořákovými Dumkami ke stěžejním skladbám českého komorního repertoáru.

Dumky Antonína Dvořáka (1841–1904) – cyklus šesti skladeb pro klavírní trio – z přelomu let 1890–1891 jsou plodem autorova zralého tvůrčího období. Svým celkovým rázem připomínají Slovanské tance: také zde se střídají motivy zpěvné a taneční, obdařené skladatelovou skvělou invencí v lahodné zvukové podobě a ovšem v intimnějším komorním ladění. Dumku – původně ukrajinský lidový útvar – chápal Dvořák jako skladbu snivou, zamyšlenou tesknou. Použil ji ve svém díle několikrát, v komorní i symfonické hudbě. V cyklu Dumky op. 90 vytvořil melodicky i formálně jedno ze svých nejkrásnějších děl. Premiéru uvedl Dvořák se svými přáteli F. Lachnerem a H. Wihanem na koncertě 11. 4. 1891 k oslavě čestného doktorátu, který Dvořákovi udělila Karlova univerzita, a Dumky zněly pak ještě mnohokrát před Dvořákovým odjezdem do Ameriky na jeho turné po českých a moravských městech.

Guarneri Trio Prague

Již čtvrtstoletí sklízí Guarneri Trio Prague u posluchačů nadšené ovace pro svoji znamenitou uměleckou zralost a jedinečný výraz. Od založení v roce 1986 patří Guarneri Trio Prague ke špičkovým klavírním triím klasického charakteru. Již první pozoruhodné úspěchy zajistily triu nejvyšší pozornost mezinárodního hudebního tisku, který ho řadí k předním komorním hudebním souborům právě pro prvotřídní souhru, vysokou technickou virtuozitu a jeho mimořádnou zvukovou kvalitu. Guarneri Trio Prague pravidelně vystupuje na mnohých mezinárodních hudebních festivalech a v důležitých hudebních centrech. Je zváno na koncertní turné po Evropě, Kanadě, Austrálii, Severní a Jižní Americe a Japonsku. Guarneri Trio Prague nahrálo mimo jiné všechna klavírní tria Beethovena, Mendelssohna, Schuberta, Dvořáka, Šostakoviče, Mozarta a Brahmse. Nahrávky Guarneri Tria Prague byly mnohokrát mezinárodně oceněny (Diapason d’Or, Le monde de la Musique, Choc).

V sezoně 2016 oslavilo Guarneri Trio Prague 30. výročí v původním obsazení, což svědčí o vysokých lidských kvalitách hudebníků a jejich pevném vztahu. Celý repertoár se stává jejich svébytnou součástí, absolutní porozumění členů tria samozřejmostí a hudba dokonalým hudebním prožitkem. Soubor okouzlí každé náročné publikum, ať v Praze, Barceloně, Santiagu de Chile, Buenos Aires, Londýně, Ženevě, nebo Göttingenu. V průběhu uplynulých let si trio vybudovalo velmi široký repertoár různých stylových období, který obsahuje nejenom zvučná jména a známá díla, ale rovněž svědčí o vytrvalém a neúnavném objevitelském duchu členů tria. Mezi provozovanými díly najdeme mimo jiné skladby současných skladatelů Luboše Fišera nebo Thüringa Bräma, ale i českých mistrů ze slavné epochy vídeňské klasiky – Jana Václava Hugo Voříška či Antonína Rejchy.

Čeněk Pavlík hraje na housle „Zimbalist“ od Guarneri del Gesu ze ságami opředené sbírky Luigi Tarisia a Marek Jerie na violoncello z dílny Andrea Guarneri z roku 1684.

Program

nahoru

Kontakty

Hana Pelzová - ředitelka

telefon: +420 721 470 558

e-mail: pelzova@komorni-festival.cz

Marek Tůma – produkce

telefon: +420 777 243 992

e-mail: produkce@komorni-festival.cz

Alena Svobodová – tiskový mluvčí

e-mail: ala.svobodova@seznam.cz